2.3.1.2 PERKEMBANGAN ILMU ZAMAN KHALIFAH UMAYYAH ANDALUSIA DARI ABAD KE11 HINGGA ABAD KE-13 MASIHI
A. Khalifah Umayyah di Andalusia
1. Umat Islam menguasai
Sepanyol (Andalusia) selama lapan abad lebih bermula tahun 713 hingga 1492
Masihi.
2. Abad ke-11 menyaksikan
kemunculan beberapa kerajaan kecil di Andalus, sekaligus menandakan bermulanya
era kemerosotan kerajaan Umayyah.
3. Kerajaan Umayyah Andalusia pada
abad ke-11 hingga ke-13 Masihi berada di bawah pemerintahan kerajaan Murabitun
dan Muwahiddun.
4. Ketika era kemerosotan
kerajaan Abbasiyah, perkembangan ilmu aqli dan naqi tetap berlaku ekoran
kemunculan cendekiawan Islam di Andalusia.
5. Profesor Philip K. Hitti
berpandangan bahawa zaman keemasan keilmuan Andalus telah berlangsung sekitar
abad ke-11 dan ke-12 Masihi.
B. Perkembangan Ilmu Naqli dan
Ilmu Aqli
1. Perkembangan Ilmu Naqli
a. Muncul tokoh seperti Ibn
Hazam yang dikaitkan dengan penghasilan kitab-kitab fikah dan ilmu hadis.
b. Beliau telah mengemukakan
satu aliran teknologi baharu berdasarkan pengalamannya iaitu bahas al-Quran
dicipta Allah SWT untuk manusia.
c. Tokoh lain yang muncul
ialah Ibn Ubd al-Barr yang merupakan seorang ulama hadis yang terkenal dengan
karyanya al-Isti’ah li Sahabah.
d. Pada abad ke-13 Masihi,
muncul Qadi Iyad yang terkenal dalam bidang hadis, fikah dan sejarah serta
berjaya menghasilkan 20 buah kitab.
e. Karyanya yang termashyur
ialah al-Shifa bi Ta’rif Huquq al-Mustafa yang mengandungi pujian, akidah dan
mukjizat Nabi Muhammad SAW.
2. Perkembangan Ilmu Aqli
a. Kemunculan ahli falsafah
yang unggul seperti Ibn Tafail yang menulis buku Hayy Ibn Yaqzan dan telah
diterjemahkan ke bahasa Latin, Belanda, Inggeris dan Jerman.
b. Dalam karya tersebut,
beliau memaparkan aliran pemikiran sezaman menerusi beberapa kisah yang
menyatakan falsafah agama dan kehidupan rakyat biasa.
c. Tokoh yang lebih terkenal
ialah Ibn Bajjah dikenali sebagai Avempace di Barat dan merupakan komentar
karya-karya Arsitotle, Muzik dan Fizik.
d. Sebagai ahli falsafah, minatnya
tertumpu kepada idea dan pemikiran berkaitan aspek kemanusiaan dan kajian
bentuk kerohanian serta idea pemikiran manusia.
e. Muncul Ibn Rusyd yang
mengulas dan memberi jawapan terhadap serangan Imam al-Ghazali dalam karyanya
serta memberi komentar terhadap karya Aristotle.
C. Ilmu Naqli di Andalusia
1. Ilmu Tafsir al-Quran
a. Pengajian Islam termasuk
pengajian al-Quran dan tafsir mula diserap masuk ke dalam sistem pendidikan di
Andalusia setelah bertapaknya Islam.
b. Ibn ‘Atiyyah telah
memainkan peranan sebagai mufassir agung dan menghasilkan kitab tafsir 30 juzuk
yang berjudul Al-Muharrar al-Wajiz.
c. Sejarah perkembangan aliran
tafsir turut dilakar oleh Muhy al-Din Ibn ‘Arabi apabila beliau mengarang karya
Tafsir al-Qur’an al-Karim aliran Tafsir al-Sufi.
d. Imam al-Qurtubi turut
menyumbang kepada perkembangan pengajian tafsir al-Quran melalui karyanya AL’Jami’
li Ahkam al-Qur’an aliran fiqh al-Maliki.
e. Ibn Rusyd memetik beberapa
potongan ayat al-Quran untuk dimuatkan dalam karya yang dihasilkannya seperti
AL-Fasl al-Maqal.
2. Ilmu kalam
a. Merupakan ilmu yang membicarakan
wujudnya Allah SWT, cara bermakrifat secara mendalam sifat-sifat Allah SWT,
para rasul dan alam akhirat mengikut dalil yang sah.
b. Bibit-bibit ilmu kalam mula
bertapak dan mendapat tempat dalam masyarakat Islam serentak dengan kemasukan
aliran Asya’irah oleh Muhammad ibn Tumart.
c. Kemasukan aliran sufi,
zahiri, ahli kalam membuktikan dasar keterbukaan dan demokratik dalam proses
perkembangan ilmu pengetahuan di Andalusia.
d. Kerajaan Murabitun sebelum
itu hanya berpegang pada fahaman dan fiqh al-Maliki dan kurang meraikan
perkembangan aliran lain dan menentang ilmu kalam.
3. Ilmu hadis
a. Perkembangan bidang hadis
pula dapat dikesan dengan kemunculan tokoh hadis terkemuka seperti Ibn Abd
Barr.
b. Ibn Abd Barr merupakan
seorang ulama hadis yang terkenal di Andalusia dan Afrika Utara.
c. Beliau mendalami kisah
sejarah para sahabat Nabi Muhammad SAW dan ilmu Mustalah Hadis.
d. Antara karya beliau yang
sangat terkenal ialah al-Istiah li Suhabah
4. Ilmu fiqh
a. Pengaruh ulama Maliki yang
mendominasi Andalusia semasa zaman Murabitun semakin berkurangan pada zaman
Muwahiddun.
b. Kemunculan Imam al-Qurtubi
melalui karya tafsir Al-jami’ li Ahkam al-Quran mencerminkan keterbukaan mazhab
dan mentarjih pandangan mazhab lain.
c. Abu al-Qasim Abdullah dari Granada
pula menghasilkan Kitab al-Tashil li Ulum al-Tanzil, Kitab Masa ‘il Usul
al-Fiqh dan Kitab al-Ahkam fi Usul al-Ahkam.
d. Ibn Hazam dianggap imam
dalam ilmu fiqah di Andalusia telah menghasilkan karya al-Fasl fi al-Milal wa ‘i-Ahma’
wa ‘i-Nithal.
e. Antara ulama berpengaruh
lain yang turut terlibat dalam perkembangan ilmu fiqh di Andalusia ialah Ziyad
Ibn Abdul Rahman, Ibn Yahya dan Ibn Rushd.
5. Ilmu tasawuf
a. Kemunculan tokoh-tokoh
tasawuf turut menyumbang kepada perkembangan istilah-istilah yang berkaitan
tasawuf.
b. Antara istilah-istilah
tasawuf seperti zuhud, mahabbah, makrifah dan il-ittihad (penyatuan).
c. Antara tokoh tasawuf
Andalusia yang berpengaruh adalah Ibn Sab’in yang menghasilkan karya Budd al-Arif
dan Asrar al-Hikma al-Mashiqiyya.
d. Ibn Arabi pula telah
menghasilkan karya tasawuf melalui Al-Insan al-Kamil.
SOALAN LATIHAN ESEI
1.Huraikan faktor-faktor yang
menjadikan Andalusia sebagai pusat perkembangan ilmu naqli dan aqli, iaitu pada
zaman Khalifah Umayyah dari abad ke-11 Masihi hingga abad ke-13 Masihi.(USTPM2016)
2.Huraikan perkembangan ilmu
naqli pada zaman Khalifah Umayyah di Andalusia dari abad ke-11 Masihi hingga
abad ke-13 Masihi.(USTPM2019)
3.Huraikan perkembangan ilmu aqli
pada zaman Khalifah Umayyah di Andalusia dari abad ke-11 Masihi hingga abad
ke-13 Masihi.(USTPM2019)
No comments:
Post a Comment