2.3.1.1 PERKEMBANGAN ILMU ZAMAN KHALIFAH ABBASIYAH DARI ABAD KE-11 HINGGA ABAD KE-13 MASIHI
A. Pendidikan Pada Zaman Khalifah Abbasiyah
1. Pada zaman Abbasiyah, perkembangan ilmu dan sekolah
telah mencapai kemajuan yang pesat di Baghdad.
2. Sumber pengetahuan Islam berasal daripada dua
jurusan iaitu sumber dalaman (al-Quran dan hadis) dan sumber luaran (ilmu-ilmu
dari India, Parsi dan Greek).
3. Pusat-pusat pendidikan digunakan untuk mempelajari
ilmu agama, ilmu hisab, fizik, kimia, ilmu falak (kaji bintang), ilmu logikal,
ilmu falsafah dan lain-lain.
4. Kursus pengajian pula terbahagi kepada tiga
peringkat iaitu permulaan (kuttab atau pondok), menengah dan kepakaran.
5. Pada peringkat rendah, kurikulum pembelajarannya
merangkumi pelajaran al-Quran, sirah Rasulullah SAW, membaca, menulis, puisi
dan ilmu hisab.
6. Pelajar yang diterima di peringkat rendah akan
melanjutkan pelajaran di peringkat menengah dan tinggi.
B. Peranan Baghdad
a. Khalifah Jaafar al-Mansur pada tahun 762 Masihi
telah mengasaskan Baghdad sebagai ibu kotanya yang terletak antara Sungai
Tigris dan Euphrates.
b. Peradaban Islam mengalami puncak kejayaan
pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah kerana perkembangan ilmu pengetahuan
yang sangat maju.
c. Kemajuan ilmu pengetahuan bermula
dengan penterjemahan naskah-naskah asing terutama yang berbahasa Yunani ke bahasa
Arab.
d. Selain itu, pembinaan pusat
pengembangan ilmu dan perpustakaan Baitul al-Hikmah, dan terbentuknya
mazhab-mazhab ilmu pengetahuan dan keagamaan.
e. Kemajuan peradaban
Abbasiyah sebahagiannya disebabkan oleh kestabilan politik dan kemakmuran
ekonominya.
f. Pusat pemerintahan
Abbasiyah berada di Baghdad yang tertumpu kepada pertanian dan perdagangan di
sungai Eufrat dan Tigris yang mengalir sampai Teluk Persia.
g. Kegemilangan Baghdad sebagai pusat ilmu dan
intelektual mencapai kemuncak pada zaman pemerintahan Khalifah Harun al- Rashid
dan anaknya, al- Makmun.
1. Baghdad sebagai pusat ilmu pengetahuan
a. Kota Baghdad didirikan oleh
Khalifah Abbasiyah kedua, Al-Manshur (754-775 M) pada tahun 762 M. setelah
mencari-cari daerah yang strategik untuk ibu kotanya,
b. Baghdad, terletak di
pinggir sungai Tigris dan Al-Manshur sangat cermat dan teliti dalam masalah
lokasi yang akan dijadikan ibu kota.
c. Sejak awal berdirinya, kota
ini sudah menjadi pusat peradaban dan kebangkitan ilmu pengetahuan dalam Islam.
d. Philip K. Hitti menyebutnya
sebagai kota intelektual kerana di antara kota-kota dunia, Baghdad merupakan pusat
ilmuan masyarakat Islam.
e. Al-Manshur memerintahkan
penerjemahan buku-buku ilmiah dan kesusasteraan dari bahasa asing seperti
India, Yunani lama, Bizantium, Persia, dan Syiria.
f. Para peminat ilmu dan
kesusasteraan telah datang beramai-ramai ke kota Baghdad untuk mempelajari dan
menimba ilmu.
2. Baghdad sebagai Pusat
Peradaban Islam
a. Setelah masa al-Manshur,
kota Baghdad menjadi lebih masyhur lagi karena peranannya sebagai pusat
perkembangan peradaban dan kebudayaan Islam.
b. Banyak para ilmuwan dari
berbagai daerah datang ke kota ini untuk mendalami ilmu pengetahuan yang ingin
dituntutnya.
c. Masa keemasan kota Baghdad
terjadi pada zaman pemerintahan Khalifah Harun Ar-Rasyd (786-809 M) dan anaknya
Al-Makmun (813-833 M).
d. Dari kota inilah memancar
sinar kebudayaan dan peradaban Islam ke seluruh dunia.
e. Ilmu pengetahuan dan sastera
berkembang sangat pesat dan banyak buku falsafah diterjemahkan ke dalam bahasa
Arab.
3. Baghdad sebagai pusat
gedung ilmu
a. Khalifah Al-Ma’mun memiliki
perpustakaan yang dipenuhi dengan buku-buku ilmu pengetahuan benama Baitul
Hikmah.
b. Sejak awal berdirinya, kota
ini sudah menjadi pusat peradaban dan kebangkitan ilmu pengetahuan dalam Islam.
c. Sebagai pusat intelektual,
di Baghdad terdapat beberapa pusat kegiatan pengembangan ilmu.
d. Di antaranya adalah Baitul
Hikmah, iaitu badan ilmu pengetahuan yang menjadi pusat pengkajian berbagai
ilmu.
e. Selain itu Baghdad juga
sebagai pusat penterjemahan buku-buku dari berbagai cabang ilmu ke dalam bahasa
Arab.
4. Baghdad sebagai pusat
institusi pendidikan.
a. Banyak institusi pendidikan
didirikan seperti akademi, sekolah tinggi dan sekolah biasa yang memenuhi kota Baghdad.
b. Di antaranya adalah madrasah
perguruan Nizhamiyyah dan madrasah perguruan Mustansiriyah,
c. Institusi lain yang didirikan adalah Majlis Al-Munazharah sebagai
institusi pengajian keagamaan yang diselenggarakan di rumah-rumah,
masjid-masjid, dan istana.
d. Institusi ini menjadi tanda kekuatan penuh kebangkitan
Timur, di mana Baghdad mulai menjadi pusat kebudayaan ilmu pengetahuan dan
puncak keemasan Islam.
e. Maktab atau Kuttab iaitu institusi pendidikan terendah
turut didirikan sebagai pusat kanak-kanak mengenal bacaan, hitungan dan tulisan,
5. Baghdad pusat pengumpulan
ilmu dan ilmuwan Islam.
a. Dalam bidang sastera, kota
Baghdad terkenal dengan hasil karya yang indah dan digemari iaitu Alf Lailah wa
Lailah, atau kisah seribu satu malam.
b. Di kota Baghdad, muncul
para saintis, ulama, ahli falsafah, dan sasterawan Islam yang terkenal, seperti
al-Khawarizmi (ahli astronomi dan matematik).
c. Selain itu, , al-Kindi (ahli
falsafah Arab pertama), al-Razi (ahli falsafah, ahli fizik dan kedoktoran),
al-Farabi (ahli falsafah besar yang dijuluki dengan al-Mu’allim al-Tsani).
d. Tiga mazhab utama dalam
hukum Islam iaitu Abu Hanifah, Syafi’I, dan Ahmad ibn Hambal turut bermula di
Baghdad.
e. Al-Ghazali (ahli falsafah,
teologi, dan sufi besar dalam Islam), Abd Al-Qadir Al-Jilani (pendiri tarekat
qadariyah), Ibn Muqaffa’ (sastrawan besar) dan lain-lain.
C. Ilmu Naqli dan Ilmu Aqli Zaman Abbasiyah
1. Ilmu naqli dan ilmu aqli
a. Pada zaman kerajaan Bani Abbasiyah, para ulama
merupakan nadi perkembangan ilmu naqli ketika itu.
b. Golongan pemerintah pula jarang sekali membantu
golongan ulama dalam ilmu naqli sebaliknya lebih memberi perhatian kepada
pembangunan ilmu aqli.
c. Ilmu aqli ialah ilmu yang bersumberkan akal dan
dibahagikan kepada sains tabii, sains sosial, dan juga sains kemanusiaan
seperti astronomi, sejarah dan lain-lain.
d. Konsep ilmu naqli ialah ilmu yang brsumberkan wahyu
daripada Allah SWT, iaitu al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.
e. Pada zaman Abbasiyah, penulisan ilmiah oleh sarjana
Islam aktif dalam bidang ilmu naqli dan ilmu aqli.
2. Perkembangan ilmu naqli
a. Ilmu Fiqh (Hukum Islam)
i. Perkembangan kajian hukum Islam lebih berpandukan
kepada kesempurnaan ajarannya, atau pengajaran di sebalik hukum-hukum tersebut.
ii. Kajian hukum tidak lagi terikat atau ketetapan
pada sah ataupun tidak hukumnya namun termasuk juga di dalamnya ialah cara dan
teori hukum.
iii. Teori pengambilan hukum Islam yang telah
ditetapkan pada masa sebelumnya lebih mantap dan kajian hukum hanya bersifat
antisipasi.
iv. Spesifikasi kajian hukum Islam akibat banyaknya
hukum sehingga kajian hukum bersifat pengelompokan tema menjadi asas kajian
hukum.
v. Tidak ada lagi perdebatan yang tajam kerana sikap
dragmatik tetapi lebih kepada intipati dan cabang hukum.
b. Kajian al-Quran dan al-Hadis
i. Kajian teks al-Quran
melahirkan tafsir bil Ma’tsur dan kajian kontekstual al-Quran pula melahirkan
tafsir Birra’yi.
ii. Tafsir Birra’yi terdiri daripada tafsir Maudhu’i
(tematik), tafsir Adaby (sastera), tafsir nuzuli (asal-usul ayat al-Quran) dan
tafsir ilmi (saintifik).
iii. Kajian hadis pula tertumpu kepada ideal moral
atau makna ketetapan daripada Rasulullah SAW disamping kajian riwayat dan
dirayahnya (ilmu hadis).
iv. Antara tokoh yang berpengaruh ialah Zamakhsyari
seorang daripada imam dalam bidang ilmu bahasa, ma’ami, dan bayan.
v. Zamakhsyari mentakwilkan ayat-ayat al-Quran sesuai
dengan mazhab Hanafi dan fahaman Mu’tazilah yang dianutinya.
c. Ilmu kalam
i. Pemikiran teologi (ketuhanan) berkembang dengan
pesat pada zaman Bani Abbasiyah meliputi sistem dan metodologi kajian berkaitan
objek ilmu kalam.
ii. Pada awalnya, objek ilmu kalam hanya berkisar
tentang hukum teologi bagi pelaku Majlis Tahkim dan bersifat dragmatik sehingga
dikenali sebagai ilmu tauhid.
iii. Ilmu tauhid telah berubah namanya menjadi ilmu
kalam dan para pelakunya disebut dengan “Mutakallimin”.
iv. Tema dan pokok kajian yang banyak menjadi wacana
perbincangan antara intelektual adalah tentang kalam Allah SWT.
v. Ilmu kalam telah digunakan sebagai antitesis
merebaknya falsafah kerana falsafah Islam itu ialah ilmu kalam kerana kajian
yang hampir sama.
d. Ilmu tasawwuf
i. Menyumbang kepada istilah tasawwuf seperti zuhud,
mahabbah, makrifah, dan al-ittihad (penyatuan).
ii. Mengalami pencemaran dengan kemasukan pengaruh
asing seperti fahaman pantheisme.
iii. Suasana ini diselamatkan dengan kemunculan Imam
al Ghazali yang mengemukakan falsafah Islam.
iv. Falsafah Islam mempunyai akhlak dan menentang
teori pencantuman dan resapan (Karya Ihya Ulumuddin).
e. Syariah
i. Walaupun terdapat beberapa pruntukan undang-undang
yang jelas di dalam al-Quran dan al-Sunnah namun banyak yang perlu
diinterpretasi.
ii. Syariah seperti hukum qisas, hudud, pewarisan dan
sebagainya perlu dijelaskan supaya tidak salah.
iii. Dari segi sejarahnya, ijtihad memang telah
digunakan oleh umat Islam sejak daripada zaman Rasulullah SAW lagi.
iv. Contohnya peranan Imam Nawawi yang mengembangkan
lagi ilmu mazhab Shafie di Syria dan Ibn Taimiya menulis majmuk Fatawa.
3. Perkembangan ilmu aqli
a. Falsafah
i. Bidang falsafah ialah induk kepada ilmu pengetahuan
kerana daripada ilmu ini, berkembanglah ilmu-ilmu lain yang sangat diperlukan
manusia.
ii. Oleh sebab adanya falsafah, maka ilmu-ilmu
tersebut mempunyai nilai radikalisme, berhikmah, dan bukan hanya pada luarannya
sahaja.
iii. Perkara asas ilmu aqli adalah kebenaran daripada
hasil pemikiran yang terletak pada ilmu, falsafah dan agama.
iv. Pakar ilmuan Islam telah merungkai dan cuba
memahami bidang falsafah ini seperti Imam al-Ghazali.
v. Ada juga yang menguasai falsafah dan ilmu-ilmu umum
seperti Ibn Sina (kedoktoran) dan al-Khawarizmi (matematik).
b. Seni Sastera
i. Pada masa pemerintahan kerajaan Abbasiyah, lahir
pujangga dan penyair yang terkenal dan berpengaruh seperti Farid al-Din
al-‘Aththar dan Omar Khayyam.
ii. Farid al-Din al-‘Aththar adalah salah satu penyair
sufi terbesar dengan karyanya Manthiq al-Thayr dan Tadzkirah al-Awilyn.
iii. Beliau juga menguasai bidang falsafah, ilmu
kalam, dan ilmu agama lainnya dan semua karyanya adalah berbentuk syair kecuali
Tadzkirah al-Awilyn.
iv. Omar Khayyam terkenal dalam bidang matematik,
astronomi, falsafah, dan perubatan juga seorang penyair yang hebat.
v. Beliau pernah menjadi terkenal di dunia Barat sejak
1839 apabila Edward Fitzgerald menterjemahkan bukunya iaitu Rubaiyat ke bahasa
Inggeris.
i. Ilmu kedoktoran adalah satu daripada ilmu yang
paling menonjol dalam kalangan umat Islam Abbasiyah yang dibawa dari Yunani
pada 536 Masihi.
ii. Doktor pertama dalam dunia Islam ialah Jabir Ibn
Hayyan (778 Masihi) yang menghasilkan 500 buku kedoktoran meliputi bidang
kimia, biologi dan fizik.
iii. Bukunya masih digunakan dan menjadi rujukan
kedoktoran pada masa kini seperti Kitab al-Kimya (1144 Masihi) dan Book of
Seventy (1187 Masihi).
iv. Perkembangan ilmu kedoktoran terbahagi menjadi
tiga peringkat, iaitu pada zaman permulaan, kemajuan dan kemunduran kerajaan
Abbasiyah.
v. Lahir tokoh-tokoh terkenal dalam perubatan
antaranya Ikhwan as-Safa, Al-Hazen (Ibn al-Haytham) dan Ibn SIna (Avicenna).
d. Astronomi
i. Nasiruddin Ath Thusi (1274 Masihi) dikenali sebagai
ahli astronomi dengan bakat yang luar biasa.
ii. Beliau menulis 14 buah buku astronomi, 14 buku
matematik, serta bidang lain seperti biologi, kimia, matematik, falsafah,
kedoktoran hingga keagamaan.
iii. Antara karya beliau dalam bidang aastronomi ialah
Al-Mutawassihat Bain Al-Handasa wal Hai’a, Ikhananian Table (planet) dan
At-Tazkira fi al-Ilmal-hai’a.
iv. Selain itu, Mukhtasar fial-ilm At-Tanjim wa
Ma’rifat At-Taqwin (ringkasan astrologi dan takwim) dan Kitab Al-Bari fi Ulum
At-Taqwim wa Harakat Al-Afak wa Ahkam An-Nujum (almanak, bintang dan astrologi
kehakiman).
v. Abu Wafa’ juga merupakan seorang pakar yang
mencipta trigonometri, ruang sudut, dan ruang penuh serta dasar perhitungan
yang lain.
e. Matematik
i. Tokoh yang terkenal dalam bidang matematik pada
zaman Abbasiyah ialah Omar Khayyam terutamanya dalam bidang algebra.
ii. Beliau pernah membuat percubaan persamaan algebra
termasuk persamaan darjah ketiga dan menyelesaikan beberapa masalah algebra.
iii. Bukunya, Mazalat fi al-Jabir wa al-Muqabila ialah
karya agungnya dalam bidang algebra dan sangat penting dalam perkembangan
algebra.
iv. Omar Khayyam telah mengenal pasti 13 jenis bentuk
persamaan kiub dan menggunakan kaedah penyelesaian persamaan bersifat
geometrikal.
v. Dalam bidang geometri pula, beliau banyak membuat
kajian-kajian yang menjurus kepada pembentukan teori garisan selari.
D. Baitul Hikmah
1. Baitul hikmah
a. Baitul Hikmah atau dikenali sebagai Khlzanatul
Hikmah dan Darul Hikmah merupakan gedung ilmu pengetahun atau perpusatakaan
agung Abbasiyah.
b. Diasaskan oleh Khalifah Harun al-Rasyid pada 815
Masihi dan mencapai kegemilangan pada zaman khalifah al-Makmun.
c. Baitul Hikmah menjadi tumpuan para sarjana untuk
menjalankan kegiatan berkaitan akademik sama ada ilmu naqli atau aqli.
d. Beberapa tokoh saintis termasuklah al-Khawarizmi
dan Hunayn bin Ishaq pernah berkhidmat di perpustakaan.
e. Sebagai sebuah institusi ilmu terpenting, Baitul
Hikmah memainkan pelbagai peranan dalam perkembangan ilmu naqli dan ilmu aqli
pada zaman Abbasiyah.
2. Peranan sebagai perpustakaan
a. Memainkan peranan sebagai sebuah perpustakaan awam
yang menjadi tempat rujukan sarjana Islam dan bukan Islam.
b. Mereka mencari ilmu-ilmu yang dicetuskan oleh
tamadun Islam atau ilmu-ilmu asing yang terdapat dalam bentuk karya atau buku
dengan jumlah yang banyak.
c. Bangunan Baitul Hikmah dilengkapi dengan
bilik-bilik yang boleh digunakan untuk pelbagai jenis tujuan seperti membaca,
berbincang, muzik dan istirehat.
d. Mempunyai sistem pentadbiran yang cekap iaitu
membahagikan buku-buku mengikut aliran bahasa seperti Arab, Parsi, Yunani,
Latin. Hindi dan sebagainya.
e. Pegawai perpustakaan bertanggungjawab menyusun
katalog buku yang telah siap dijilid, penggunaan, peminjaman dan pemulangan.
3. Pusat penulisan buku-buku ilmiah
a. Semua cabang ilmu pengetahuan asing seperti
perubatan, falsafah, logik, matematik, bahan galian dan iimu Islam dibukukan di
Baitul Hikmah.
b. Khalifah al-Makmun membayar karya asli para sarjana
dengan emas yang sama berat dengan buku yang dihasilkan.
c. Ini telah menarik ramai pelajar dalam bidang
keilmuan berkumpul di Baitul Hikmah selain disediakan kediaman yang selesa.
d. Hampir 300 cabang ilmu berjaya dikaryakan seperti
al-Battani yang menjurus kepada ilmu hisab dan Jabir ibn Hayyah al-Fazi
menghasilkan ilmu sains.
e. Khalifah al-Makmun telah mengumpul para sarjana di
Baitul Hikmah untuk melakar peta dunia yang dinamakan Surah Makmuniyyah.
4. Pusat penterjemahan
a. Kerajaan Abbasiyah telah memberi galakan untuk
menterjemahkan buku dengan menawarkan upah yang tinggi.
b. Baitul Hikmah mengandungi pelbagai jenis buku yang
ditulis dalam pelbagai bahasa termasuk bahasa Yunani, Paris, Latin dan Qibti.
c. Pada zaman Khalifah al-Makmun, buku-buku asing dan
manuskrip dibawa dari Cyprus sebagaimana yang diminta daripada raja Cyprus.
d. Yahya bin Batriq telah menterjemahkan karya Galen
dan Hippocrates dan Thabit bin Qarrah telah menterjemahkan karya Yunani tentang
astronomi dan geometri.
e. Proses penterjemahan di Baitul Hikmah dibahagikan
kepada tiga peringkat iaitu pegawai, pembantu-pembantu dan kakitangan awam.
5. Pusat penyelidikan ilmiah
a. Baitul Hikmah merupakan pusat kajian dan penyelidikan
yang lengkap dengan segala kemudahan.
b. Khalifah Harun al-rasyid dan al-Makmun memberi
sokongan moral dan material dengan menyediakan peruntukan khas untuk penyelidik
dan penemuan baharu.
c. Muhammad al-Khawarizmi sewaktu mengetuai Biro
Penyelidikan Astronomi di Baitul Hikmah telah berjaya menemui beberapa teori
matematik.
d. Penyelidikan mengenai al-Quran dan al-Hadith
menjadi tumpuan kerana telah membantu para doktor Islam untuk mengkaji proses
kejadian manusia.
e. Kejayaan tokoh-tokoh penyelidik Islam ini
membuktikan Baitul Hikmah yang berperanan menyemarakkan kegiatan intelektual.
6. Institusi pengajian tinggi
a. Baitul Hikmah dianggap sebagai sebuah institusi
pertama pernah ditubuhkan dalam dunia Islam yang berbeza dengan pendidikan
tradisional pada masa itu.
b. Baitul Hikmah lebih merupakan institusi pendidikan
formal seperti yang terdapat dalam dunia moden kini kerana diketuai oleh
seorang pengetua.
c. Hasrat Khalifah al-Makmun memajukan umat Islam
dalam sains dan teknologi berjaya apabila pengambilan pelajar semasa Hunayn bin
Ishaq sebagai pengetua.
d. Kumpulan pertama yang mendaftar mengikuti
kursus-kursus di Baitul Hikmah adalah seramai 50 orang yang mempunyai asas perubatan tradisional.
e. Mereka ini cekap dalam penyelidikan dan eksperimen terhadap sistem perubatan Greek dan perubatan tradisional Arab.
SOALAN LATIHAN ESEI
1.Huraikan perkembangan ilmu naqli pada zaman Khalifah Abbasiyah dari abad ke-11 Masihi hingga abad ke-13 Masihi.(STPM2017)
2.Baitul Hikmah memainkan peranan penting dalam perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman kerajaan Abbasiyah. Bincangkan.(STPM2018)
3.Bincangkan
perkembangan ilmu aqli pada zaman Khalifah Abbasiyah dari abad ke-11 Masihi
hingga abad ke-13 Masihi.(STPM2020)
4.Bincangkan
peranan Baghdad sebagai pusat perkembangan ilmu pada zaman Khalifah Abbasiyah
dari abad ke-11 Masihi hingga abad ke-13 Masihi.(USTPM2020)
5.Terdapat pelbagai institusi pendidikan di zaman kemajuan Khalifah Abbasiyah pada abad ke-11 Masihi hingga ke-13 Masihi. Bincangkan.
No comments:
Post a Comment