Sunday 22 September 2019

SEJARAH 1: EKONOMI FEUDALISME DI CHINA ABAD KE-16.



PENDAHULUAN

Di China, ekonomi feudalisme berkait rapat dengan keadaan geografi negara China. Dua pertiga merupakan kawasan gunung dan gurun di sebelah barat dan utara.  Kawasan pertanian hanya 15 peratus sahaja namun mampu mengeksport makanan keluar negara dan keperluan masyarakatnya. Selain itu, sistem ekonomi feudalisme di China memperlihatkan kawalan ketat daripada maharaja ke atas golongan petani dan pedagang asing yang datang berdagang di China. Hal ini menjadi bukti bahawa pentadbiran maharaja China memainkan peranan utama dalam perkembangan ekonomi. Kemakmuran ekonomi era Dinasti Ming menambah penduduk 150 juta akhir abad ke-16.

ISI 1: PERTANIAN

Antara kegiatan utama yang dijalankan semasa pemerintahan Dinasti Ming di China ialah pertanian. Kawasan tumpuan utama bagi aktiviti pertanian ialah di kawasan timur laut China dan Mongolia, iaitu di dataran Loes yang subur kerana dilalui oleh Sungai Kuning. Di sebelah selatan Sungai Kuning, terdapat Sungai Yangtze yang turut menjadi penyumbang kepada ekonomi dan menyediakan sistem perhubungan utama kepada 12 wilayah dalam empayar China dan membentuk bandar-bandar besar seperti Chungking, Hankow, Kinkiang, Anking dan Nanking. Tembakau ditanam di Kwangsi dan Fukien, Kapas di Sungkiang, Mulberi di Kwangtung, Gandum di Shantung dan Milet di Kansu. Padi huma, sekoi dan kekacang ditanam di sekitar Sungai Heilongjiang manakala padi sawah diimport benihnya dari Vietnam. Semua pembaharuan yang dilaksanakan telah meningkatkan hasil pertanian seperti tanaman bergilir dalam skala besar, menanam padi baharu cepat masak, penanaman padi dua kali setahun dan penambahan sistem pengairan.

ISI 2: INDUSTRI KECIL

Selain itu, industri kecil turut memainkan peranan dalam membantu pertumbuhan ekonomi khususnya di pusat bandar yang besar seperti Nanjing dan Beijing yang mengeluarkan kertas, sutera, kapas dan porselin. Kiangsi merupakan pengeluar porselin utama yang memberi sumbangan besar kepada perbendaharaan negara. Sochow pula merupakan pusat industri tekstil dan Sungkian pengeluar kain kapas. Industri kraf tangan dan tenunan turut menyumbang kepada pembangunan negara China sehingga dapat berdagang dengan Jepun, Afrika Timur, dan negara-negara  lain.

ISI 3: PERDAGANGAN

Pada abad ke-16, walaupun aktiviti ekonomi feudalisme diberi keutamaan, namun aktiviti berdagang tetap berjalan lancar. China telah menggunakan sungai-sungai sebagai jalan perhubungan dan pengangkutan yang sistematik. Sungai Yangtze dimuduki kapal sejauh seribu batu dari kuala untuk berdagang di lembangan tengah. Sungai-sungai barat pula membolehkan pedagang berdagang di selatan dan Sungai Peiho serta Sungai Kuning. Sistem jalan air diperluas dengan pembinaan Terusan Besar dari Beijing ke Hangchow.

ISI 4: HUBUNGAN LUAR

Dinasti Ming turut membenarkan para pelayar China ke Asia Tenggara, India dan Afrika. Ini membawa kepada kedatangan pedagang luar yang mahu berdagang di pelabuhan Canton. Pedagang Portugal, Sepanyol dan Belanda telah diterima untuk berdagang di China. Pada tahun 1516, Rafael Perestrello dan Tom Pires antara pengembara Barat yang dibenarkan masuk ke Tanah Besar China. Pada tahun 1532, pedagang Portugis telah dibenarkan berdagaang di Macau.

ISI 5: KESATUAN DAGANG

Menjelang zaman Ming, muncul kesatuan-kesatuan dagang akibat kepesatan sektor industri dan perniagaan di China. Kesatuan Dagang Shanxi ditubuhkan bagi institusi-institusi kewangan. Golongan bangsawan turut membantu kerajaan pusat dalam mengawasi kegiatan kesatuan dagang dan aktiviti ekonomi di wilayah-wilayah China.

KESIMPULAN

Sistem ekonomi feudalisme di China memperlihatkan penguasaan golongan pemerintah selain ciri-ciri ekonomi tradisional. Kepesatan ekonomi China menyebabkan pedagang Barat datang ke China untuk berdagang. Pemerintah China terpaksa menukar dasar tutup pintu kepada buka pintu kesan aktiviti ekonomi yang pesat.


3 comments:

  1. menangkan uang sebanyak-banyaknya hanya di AJOQQ :D
    AJOQQ menyediakan 8 permainan seru :)

    ReplyDelete
  2. If you're trying to lose fat then you have to start following this brand new custom keto meal plan.

    To produce this keto diet, licenced nutritionists, fitness trainers, and professional cooks joined together to develop keto meal plans that are efficient, suitable, economically-efficient, and satisfying.

    Since their grand opening in 2019, hundreds of individuals have already remodeled their body and well-being with the benefits a proper keto meal plan can provide.

    Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover 8 scientifically-proven ones given by the keto meal plan.

    ReplyDelete