Bahagian A : Sejarah Malaysia
(40 markah)
Jawab dua soalan sahaja.
1. Terangkan bentuk dan pelaksanaan adat Perpatih dan adat Temenggung di Tanah Melayu.(20)
2. Bincangkan faktor-faktor yang mendorong pembentukan masyarakat majmuk di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.(20) link
3. Terangkan struktur dan organisasi sistem pentadbiran yang diamalkan di Malaysia selepas Merdeka.(20) link
Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara
(40 markah)
Jawab dua soalan sahaja.
4. Huraikan sistem dan peranan pembesar di Thailand sebelum campur tangan Barat.(20) link
5. Bincangkan perubahan yang berlaku dalam kegiatan ekonomi di Myanmar selepas penguasaan British pada akhir abad ke-19.(20) link
6. Bincangkan usaha dan perkembangan ekonomi yang dilaksanakan di Filipina pada tahun 1953 hingga 1992. link
SKEMA JAWAPAN
1. Terangkan bentuk dan pelaksanaan adat Perpatih dan adat Temenggung di Tanah Melayu.(20)
Adat ialah peraturan yang
diamalkan secara turun-temurun dalam masyarakat Melayu tradisional sehingga
membentuk tingkah laku masyarakat Melayu tradisional dan menjadi hukuman yang
harus dipatuhi. Adat juga merupakan peraturan kebiasaan atau lumrah dalam sesebuah
masyarakat yang diterima dan diguna pakai oleh setiap individu dalam sesebuah
masyarakat. Tujuan adat dalam kehidupan masyarakat Melayu adalah untuk menjaga
baik dan kepentingan pemerintah dalam mengekalkan beberapa amalan tradisi,
menentukan bidang kuasa dan tanggungjawab pembesar serta menjaga ketertiban
rakyat untuk mengelak pelbagai perkara yang tidak diingini. Adat Melayu
tradisional terdiri daripada Adat Perpatih dan Adat Temenggung.
Adat Perpatih bersifat
matrilineal, iaitu kaum wanita mempunyai kedudukan yang utama dalam masyarakat.
Kaum wanita sahaja yang berhak mewarisi harta dan keturunan anak mengikut suku
ibu. Kesannya, mereka akan mendapat nama dan gelaran daripada suku ibu. Oleh
itu, anak perempuan menjadi asas wujudnya suku. Adat Temenggung pula
berunsurkan pengaruh agama Hindu dan kemudiannya dipengaruhi oleh unsur-unsur
Islam mengikut mazhab Shafie. Adat Temenggung bersifat patrilineal, iaitu
memberi keutamaan kepada kaum lelaki. Kaum lelaki dianggap generasi yang
meneruskan keturunan sesebuah keluarga. Ini selaras dengan prinsip hukum faraid
yang mengiktiraf lelaki sebagai ketua keluarga. Justeru, anak lelaki akan
mewarisi harta bapanya.
Dalam sistem politik, pengamalan
adat diamalkan oleh sultan atau Yang Dipertuan Besar di negeri masing-masing.
Bagi Negeri Sembilan yang mengamalkan Adat Perpatih, pemerintahan adalah
bercorak demokrasi. Jawatan Yang DIpertuan Besar Negeri Sembilan adalah melalui
pemilihan yang dilakukan oleh Undang Luak yang empat. Undang Luak ini pula akan
dilantik oleh Dato’-Dato’ Lembaga di luak atau daerah masing-masing. Dato’
Lembaga pula dilantik oleh pemimpin-pemimpin keluarga yang digelar Buapak.
Dalam Adat Temanggung, sistem pemerintahan adalah bersifat autokratik iaitu
kuasa mutlak terletak di tangan sultan. Adat Temenggung mengutamakan kedudukan
istimewa sultan dan jawatan sultan adalah diwarisi secara turun-temurun. Sultan
berperanan melantik pembesar dalam pemerintahan sebagai pembantu dalam urusan
pentadbiran negara.
Dalam sistem perundangan, Adat
Perpatih mengamalkan sikap bertimbang rasa dan berperikemanusiaan.
Undang-undang dalam Adat Perpatih mementingkan penyelesaian masalah dan bukan
bertujuan menghukum kesalahan pesalah. Seseorang yang melakukan jenayah atau
kesalahan didenda mengikut kesalahan yang dilakukan dengan membayar ganti rugi
kepada mangsa. Adat Temenggung pula lebih bersifat kekerasan. Hukuman yang
dikenakan atas kesalahan yang dilakukan adalah bersifat menghukum atau
pembalasan. Ini adalah bertujuan untuk memberi pengajaran dan amaran kepada
orang ramai agar tidak melakukan kesalahan atau jenayah. Dalam undang-undang
Adat Temenggung, sesiapa yang melakukan kesalahan akan dihukum dengan hukuman
berat. Hukuman bunuh dijatuhkan oleh sultan atas kesalahan seperti membunuh,
memfitnah, dan menderhaka kepada sultan. Bagi hukuman mencuri, hukuman potong
tangan dijatuhkan.
Dalam bidang ekonomi, pembahagian
harta pusaka dalam Adat Perpatih mementingkan jural keturunan sebelah ibu.
Sekiranya seseorang ibu tidak mempunyai anak perempuan, harta pusakanya akan
diserahkan kepada adik perempuannya atau anak adik-beradik perempuannya atau
cucu-cucu perempuannya. Terdapat tiga jenis harta daam Adat Perpatih iaitu
harta sepencarian, harta dapatan dan harta pembawa. Harta sepencarian diperolehi
sepanjang perkongsian hidup bersama dan dibahagi dua sekiranya bercerai. Harta
dapatan merupakan harta sedia ada isteri sebelum berkahwin dan kekal sebagai
hak isteri jika bercerai. Harta pembawa pula merupakan harta suami sebelum
berkahwin dan kekal milik suami jika bercerai. Dalam Adat Temenggung, kaum
lelaki akan mewarisi harta pusaka lebih banyak daripada kaum wanita. Mengikut
hukum syarak, anak lelaki akan mendapat dua pertiga harta pusaka dan anak
perempuan satu perlapan. Pembahagian harta selepas perceraian suami isteri juga
berlandaskan hukum syarak.
Dari segi sosial, Adat Perpatih
juga mengamalkan eksogami dalam aspek perkahwinan. Masyarakat dalam Adat
Perpatih tidak membenarkan perkahwinan sesama suku kerana dipercayai mereka
mempunyai pertalian darah antara satu sama lain. Malahan, dalam Adat Perpatih,
mereka tidak dibenarkan berkahwin dengan dua orang wanita daripada suku yang
sama. Dalam Adat Perpatih, selepas upacara perkahwinan berlangsung, seseorang
lelaki digelar ‘orang semenda’. Suami tetap menjadi ketua keluarga dan berkuasa
ke atas isterinya. Bagi Adat Temenggung pula, perkahwinan dibenarkan dengan
sesiapa sahaja asalkan tidak bercanggah dengan hukum syarak. Berlandaskan hukum
syarak, perkahwinan dalam Adat Temenggung melarang ikatan perkahwinan dengan orang
yang mempunyai pertalian darah, perempuan yang bersaudara, orang bukan Islam,
saudara susuan dan sebagainya. Selepas berkahwin, seseorang isteri dikehendaki
mengikut suaminya dan tinggal bersama dengan keluarga suaminya kerana suami
adalah ketua keluarga.
Kesimpulannya, adat mempengaruhi
kehidupan masyarakat Melayu dalam pelbagai aspek. Kedua-dua adat ini masih
diamalkan di Tanah Melayu. Kedatangan Barat tidak menggugat adat ini, malah
adat ini diamalkan untuk menjaga kesejahteraan masyarakat Melayu ketika itu.
As salam cg...boleh share skema ni secara keseluruhan soalan 1 hg 6...tq
ReplyDeletecg ada soalan ramalaa sej sem 3 tak
ReplyDelete