Monday 8 February 2021

ANALISA DAN SOALAN SPOT SEJARAH ULANGAN SEMESTER 2 STPM 2020 TEMA 3

 



SOALAN SPOT

Huraikan faktor-faktor yang mendorong peluasan kuasa Barat di wilayah Turki Uthmaniyah pada abad ke-18 hingga tahun 1918.

Bincangkan isu agama boleh membawa kepada gerakan nasionalisme di Syria pada abad ke-20.

Berikan ulasan anda tentang kesan Perang Dunia Pertama kepada kerajaan Turki Uthmaniyah.

Huraikan reaksi masyarakat tempatan di Algeria pada abad ke-19 hingga tahun 1918.

Huraikan konflik di rantau Balkan yang mencetuskan Perang Dunia Pertama (1914-1918).


*Semoga berjaya memperbaiki keputusan kepada pelajar2 STPM 2020 yang akan mengambil peperiksaan ulangan kertas Sejarah 2 (Islam) tidak lama lagi. Diharap bahan-bahan analisa dan spot soalan ini dapat membantu dan memberi panduan kepada pelajar2 untuk persediaan peperiksaan kelak. 

7 comments:

  1. Terima kasih banyak cg, saya akan memanfaatkan info yang telah diberi

    ReplyDelete
  2. Asslammualaikum cg, bgaimana pula dgn soalan spot bg semester 1?

    ReplyDelete
  3. Waalaikumsalam. Masih dalam proses. Nanti saya upload ya :)

    ReplyDelete
  4. Hi cikgu, assalamualaikum :) Boleh cikgu beritahu saya analisa soalan peperiksaan stpm sejarah islam tahun 2019-2020? sebab saya cari tak jumpa. dan cikgu saya sendiri tak bagitahu🙏 Mekasih cikgu!!

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum ckgu
    Adakah soalan ulangan sejarah sem 1 2021 ?

    ReplyDelete