JELASKAN PERANAN CHARLES LOUIS MONTESQUIEU DALAM ASPEK
INTELEKTUAL.
Charles Louis
Montesquieu atau Charles Louis de Scondat dilahirkan pada 18 Januari 1689 dan
meninggal dunia pada 10 Februari 1775. Beliau dilahirkan di Chateu de la Brede
barat daya Perancis. Ayahnya Jacques de Scondat merupakan seorang tentera. Ibunya
pula bernama Marie Francoise de Pesnel seorang wanita warak dan kaya.
Montesquieu bersekolah di Chatholic Collage of Juiny dan melanjutkan pelajaran
di fakulti undang-undang di University Bordeux dan berjaya menjadi seorang
peguam pada tahun 1708. Pada tahun berikutnya, Montesquieu mewarisi kekayaan
dan dan gelaran ‘Montesquieu’ setelah bapa saudaranya meninggal. Beliau adalah
salah seorang tokoh yang banyak memberikan sumbangan dan ide semasa Zaman
Pencerahan. Antara sumbangannya ialah menghasilkan tiga karya besar yang
mengutarakan pemikiran politik, sejarah, falsafah dan agama.
Charles Louis
Montesquieu telah menghasilkan beberapa penulisan ketika menuntut di Academy of
Bordeaux. Antaranya, Le temple de Dnide, Essai sur le Gout, Dia-logue de Syela
et d’Eucrate, Arcase at Ismenie dan lebih seratus surat. Hasil karya-karyanya
ini telah dikumpulkan dalam Oeuvres Completes de Montesquieu dan diedit oleh
Edward Laboulaye, Melanges Inedits de Montesquieu, Voyages de Montasquieu, dan
Pensees et Fragments Inedits de Montesquieu. Selain itu, Montesquieu telah
menghasilkan tiga karya yang terpenting iaitu; Lettre Persanes (1721), The
Considerations on the cause of the Grander and Decandenveof the Romans (1734)
dan Spirit of the Laws (1748).
Hasil karya
Montesquieu iaitu Lettres Persanes (1721) memaparkan kisah dua orang Persia
yang bernama Usbek dan Rica yang mengembara ke Perancis untuk mempelajari gaya
hidup dan adat istiadat di Eropah. Karya ini berisi surat-surat, antaranya Montesquieu
menceritakan tentang Harem Persia iaitu cara wanita-wanita di Persia hidup
dikawal oleh suami-suami mereka semasa ketiadaan mereka. Mereka akan dikawal
oleh sida yang bertanggungjawab terhadap wanita-wanita ini sehingga dibenarkan
membunuh jika perlu. Selain itu, Montesquieu juga memaparkan kemerosotan moral
di penghujung zaman pemerintahan Louis XIV dan Louis XV melalui watak Rica yang
menceritakan bahawa Raja Perancis adalah lebih kaya daripada Raja Sepanyol
kerana mempunyai rakyat yang mudah terpedaya dengan kata-kata raja mereka. Malahan,
Montesquieu menggunakan karya ini untuk mengkritik masyarakat Perancis.
Karya The Considerations
on the Causes of the Grandeur and Decadence of the Romans yang diterbitkan pada
tahun 1734 di Amsterdam pula memaparkan sejarah kebangkitan, kebesaran dan
kejatuhan Rom. Beliau mengkaji peristiwa yang menimpa tentera Rom yang akhirnya
membawa kepada kejatuhannya. Beliau menyatakan bahawa kejayaan Rom adalah
disebabkan oleh kebajikan masyarakat, sistem konsul, kebijaksanaan senat,
kekuasaan rakyat terbatas, kemenangan yang diperolehi serta pembahagian harta
rampasan. Manakala kejatuhan Rom adalah disebabkan oleh kemerosotan kerjasama
antara rakyat dan tentera, kemewahan ekonomi dan kekuasaan, dan hilang identiti
kewarganegaraan. Karyanya ini memperlihatkan cara beliau menginterpretasikan
sebab dan akibat sejarah dengan memfokus kepada sebab-sebab tersirat dari segi
sosial dan moral bagi kejatuhan Rom. Oleh itu, beliau sering digelar sebagai
ahli sosiologi yang pertama kerana sumbangannya dalam mengkaji kesan dan akibat
sosial dan fenomena persekitaran kepada tingkah laku manusia.
Karya Spirit of
the Laws (1748) pula mengandungi tiga puluh satu buah buku dan dibahagikan
kepaa enam bahagian. Perkara yang dibincangkan ialah bentuk-bentuk
pemerintahan, adat kebiasaan dan iklim, masalah ekonomi, masalah agama dan
hukum Romawi, hukum Perancis serta feudalisme. Montesquieu juga menjelaskan
mengenai konsep pengasingan kuasa dalam pemerintahan yang terbahagi kepada tuga
buah badan yang bebas iaitu Badan Perundangan, Badan Eksekutif, dan Bdan
Kehakiman yang mempunyai bidang kuasa tersendiri untuk mengelakkan pertindihan
bidang kuasa. Hal ini juga bagi memastikan seseorang itu tidak berkuasa lebih
daripada satu bidang kuasa dan dapat mengelakkan penyalahgunaan kuasa akibat
pemusatan kuasa pada sesebuah badan tertentu. Jika ketiga-ketiga kuasa tidak
dipisahkan, penyelewengan akan berlaku dan kebebasan tidak wujud, dan
hakim-hakim tidak mendapat kebebasan dalam melaksanakan keadilan.
Oleh itu,
doktrin pengasingan kuasa yang dilaksanakan ini bukanlah menunjukkan
Montesquieu memusuhi golongan aristokrat, tetapi beliau hanya mementingkan had
kuasa dan rakyat mendapat hak yang sepatutnya dalam sistem monarki. Oleh itu,
harus wujud penguasa yang mematuhi hukum, menghormati rakyat dan menghormati
hak-hak kaum bangsawan. Malahan, beliau yakin bahawa undang-undang kebanyakan
negeri boleh menjadi lebih liberal dan berperikemanusiaan bagi mengelakkan
penyelewengan kuasa serta dapat menghapuskan penindasan agama, sistem perhambaan
dan menggalakkan perdagangan.
Kesimpulannya,
Charles Louis Montesquieu telah banyak memberikan sumbangan kepada peradaban
dunia amnya dan Perancis khasnya semasa Zaman Pencerahan. Doktrin pengasingan
kuasa yang diutarakannya berjaya mempengaruhi penggubalan perlembagaan di dunia
termasuk penggubalan Perlembagaan Amerika Syarikat 1787.
No comments:
Post a Comment