Monday, 22 August 2022

ANALISA DAN SOALAN-SOALAN STPM SEBENAR SEJARAH SEMESTER 2 2013-2022 TEMA 2

 


Untuk tema 2 kertas Sejarah STPM Semester 2, kebiasaanya 2 soalan akan ditanya dalam bahagian ini. Namun begitu, pada tahun 2014, pernah berlaku hanya 1 soalan sahaja ditanya.

Berikut merupakan jadual analisa tajuk dan soalan-soalan sebenar Sejarah Semester 2 dari tahun 2013 hingga 2022:




Sekali lagi saya ingin memberi nasihat kepada para pelajar dan calon STPM yang mengambil kertas Sejarah untuk tidak membuat target bagi mengelakkan pelajar-pelajar kehilangan markah disebabkan tidak dapat menjawab atau menggunakan fakta-fakta yang salah sehingga terkeluar daripada kehendak soalan. Apa yang berlaku berdasarkan pengalaman saya sendiri dan pengalaman mengajar saya, pelajar-pelajar yang cemerlang atau yang mendapat keputusan yang baik adalah pelajar-pelajar yang berusaha menguasai semua tajuk-tajuk dan fakta-fakta dalam pembelajaran sejarah. Sekiranya pelajar-pelajar ingin juga membuat target soalan, seharusnya menguasai lebih banyak tajuk sekurang-kurangnya 9 berbanding 10.

Berikut merupakan soalan-soalan sebenar yang pernah ditanya untuk tema 2 Sejarah STPM dari tahun 2013 hingga Ulangan 2022. Seharusnya, soalan-soalan sebenar ini akan membantu pelajar-pelajar untuk mengetahui tahap dan bentuk soalan-soalan sebenar yang ditanya dalam peperiksaan. Sekiranya pelajar lebih bernasib baik, maka pelajar-pelajar akan menerima bentuk soalan yang hampir sama dalam senarai-senarai soalan-soalan di bawah:

TEMA 2: PEMBANGUNAN DAN PENEROKAAN

2013(3):Sejauh manakah kegiatan ekonomi masyarakat Malaysia pada hari ini merupakan cerminan kepada kegiatan ekonomi penduduk Melaka pada zaman pemerintahan kesultanan Melayu Melaka?

2013(4): Sumbangan Ibn Sina dalam bidang perubatan telah memberikan impak yang besar kepada masyarakat pada hari ini. Bincangkan penyataan tersebut.

U2013(3): Bincangkan peranan Acheh sebagai pusat perkembangan ilmu di Nusantara pada abad ke-16 Masihi.

U2013(4): Nilaikan sumbangan Ibn Majid dalam bidang pelayaran.

2014(3): Bincangkan konsep ekonomi Islam di Madinah semasa zaman pemerintahan Nabi Muhammad SAW.

2014(4): Jelaskan sumbangan Ibn Battutah dalam bidang penjelajahan dan penerokaan.

U2014(4): Nilaikan sumbangan pemikiran Ibn Khaldun tentang peradaban manusia.

2015(3): Bincangkan pengurusan sumber baitulmal pada zaman Khulafa al-Rasyidin.

2015(4): Pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar Mahkota Alam, institusi pendidikan dikatakan tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Jelaskan.

U2015(3): Huraikan ciri seni bina Islam di Andalusia pada abad ke-13 Masihi.

U2015(4): Nilaikan sumbangan al-Mas’udi dalam bidang penerokaan.

2016(3): Terangkan sumbangan Imam al-Ghazali dalam bidang falsafah.

2016(4): Huraikan lima ciri seni bina Islam kerajaan Moghul di India pada abad ke-17 Masihi.

U2016(3): Jelaskan pelaksanaan zakat pada zaman pemerintahan Khulafa ar-Rasyidin.

U2016(4): Huraikan faktor-faktor yang menjadikan Andalusia sebagai pusat perkembangan ilmu naqli dan aqli, iaitu pada zaman Khalifah Umayyah dari abad ke-11 Masihi hingga abad ke-13 Masihi.

2017(3): Huraikan perkembangan ilmu naqli pada zaman Khalifah Abbasiyah dari abad ke-11 Masihi hingga abad ke-13 Masihi.

2017(4): Bincangkan tiga pemikiran Ibnu Khaldun dalam bidang ketamadunan.

U2017(3): Huraikan perkembangan institusi pendidikan di Mesir pada abad ke-8 Masihi.

U2017(4): Nilaikan sumbangan intelektual al-Khawarizmi dalam bidang matematik dan astronomi.

2018(3): Baitul Hikmah memainkan peranan penting dalam perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman kerajaan Abbasiyah. Bincangkan.

2018(4): Perihalkan kegiatan ekonomi kerajaan Abbasiyah dari abad ke-11 Masihi hingga abad ke-12 Masihi.

U2018(3): Huraikan aktiviti ekonomi penduduk Melaka pada zaman pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka.

U2018(4): Jelaskan peranan dan pelaksanaan institusi baitulmal pada zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab.

2019(3): Bincangkan pelaksanaan kharaj pada zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab.

2019(4): Jelaskan sumbangan al-Mas’udi dalam bidang geografi dan pelayaran.

U2019(3): Perihalkan institusi pendidikan di Mesir pada abad ke-8 Masihi.

U2019(4): Huraikan perkembangan ilmu naqli pada zaman Khalifah Umayyah di Andalusia dari abad ke-11 Masihi hingga abad ke-13 Masihi.

2020(3): Bincangkan perkembangan institusi pendidikan di Acheh pada abad ke-16 Masihi dan abad ke-17 Masihi.

2020(4): Bincangkan perkembangan ilmu aqli pada zaman Khalifah Abbasiyah dari abad ke-11 Masihi hingga abad ke-13 Masihi.

U2020(3): Bincangkan peranan Baghdad sebagai pusat perkembangan ilmu pada zaman Khalifah Abbasiyah dari abad ke-11 Masihi hingga abad ke-13 Masihi.

U2020(4): Nilaikan sumbangan Ibn Sina dalam bidang perubatan.

2021(3): Bincangkan faktor yang menyumbang perkembangan aktiviti perdagangan pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.

2021(4): Huraikan kepentingan pelayaran dan penjelajahan Ibn Battutah kepada tamadun manusia.

U2021(3): Bincangkan faktor kegemilangan Acheh sebagai pusat perkembangan ilmu di Nusantara dari abad ke-16 Masihi hingga abad ke-17 Masihi.

U2021(4): Huraikan ciri-ciri seni bina Islam di Andalusia pada abad ke-13 Masihi.


Selamat Mengulangkaji!

1 comment: