Masjid An-Nabawi, Madinah. Khalifah Abu Bakar al-Siddiq r.a dan Khalifah Umar al-Khattab r.a dikebumikan di sini bersebelahan Makam Nabi Muhammad s.a.w.
PEMERINTAHAN ISLAM PADA
ZAMAN KHULAFA AL-RASYIDIN (632 – 661 MASIHI)
Pendahuluan:
Khulafa
al-Rasyidin merupakan pemerintahan kerajaan Islam setelah wafatnya Nabi
Muhammad s.a.w. iaitu antara tahun 632 hingga 661 Masihi. Pada zaman ini,
pemerintahan Islam masih berpusat di Madinah dan diperintah oleh empat orang
khalifah yang dikenali sebagai Khulafa al-Rasyidin iaitu Khalifah Abu Bakar
as-Siddiq r.a, Khalifah Umar al-Khattab r.a, Khalifah Uthman bin Affan r.a. dan
Khalifah Ali bin Abi Talib r.a. Mengikut pandangan Mahmood Mohd Taib an-Najmi
dalam Sejarah Tamadun Islam
menyatakan, khalifah ialah satu jawatan menggantikan Nabi Muhammad s.a.w.
selepas baginda wafat.[1]
Mahyudin
Haji Yahya dalam bukunya Tamadun Islam
pula menyatakan bahawa khalifah berasal daripada perkataan khulafa yang membawa maksud pengganti, iaitu menggantikan Nabi
Muhammad s.a.w..[2]
Al-Mawardi pula menegaskan bahawa al-Quran dan sunnah merestui kewujudan institusi
khalifah seperti firman Allah s.w.t. di dalam al-Quran surah al-Baqarah, ayat
30 yang bermaksud “Sesungguhnya Aku
jadikan di atas muka bumi khalifah”.
Pemerintahan
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq r.a.(632-634 Masihi):
Saidina
Abu Bakar al-Siddiq atau nama penuhnya Abdullah bin Abi Quhafa merupakan
golongan pertama (para sahabat) dan bapa mertua kepada Nabi Muhammad s.a.w.. Memerintah
di bawah pemerintahan Khulafa al-Rasyidin dari 632 hingga 634 Masihi dan
merupakan khalifah pertama umat Islam selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w..
Dilantik melalui kaedah perundingan beramai-ramai di Dewan Bani Saadah selepas
dicalonkan oleh Saidina Umar al-Khattab dan disokong oleh Abu Ubaidah ibn
al-Jarrah diikuti sokongan oleh majoriti umat Islam dan dibaiahkan dalam
musyawarah sebagai khalifah pertama yang memerintah Negara Islam Madinah.
Berjaya melaksanakan tugas pentadbiran dan politik yang dijalankan semasa
pemerintahan Nabi Muhammad s.a.w.. Saidina Abu Bakar al-Siddiq digelar
Al-Siddiq yang bermaksud Yang Benar kerana sentiasa membenarkan kata-kata Nabi
Muhammad s.a.w.. Khalifah Abu Bakar al-Siddiq telah mencegah golongan yang baharu
memeluk Islam dari meninggalkan Islam, memastikan kesatuan Ummah dan
menghapuskan golongan Al-Riddah (nabi palsu, tidak bayar zakat dan murtad)
serta meluaskan wilayah pemerintahan Islam (Dar Al Islam) hingga ke Laut Merah.
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq juga telah menjalankan usaha pengumpulan ayat-ayat
suci al-Quran yang ditulis pada kulit kayu, kulit binatang dan dihafal oleh
para sahabat (hafiz al-Quran). Pada bulan-bulan terakhir pemerintahan, Khalifah
Abu Bakar al-Siddiq telah menghantar Panglima Khalid ibn al-Walid dalam usaha
menakluk Empayar Sassanid di Mesopotamia dan Byzantine di Syria. Pada 23 Ogos
634 Masihi, Khalifah Abu Bakar al-Siddiq jatuh sakit dan tidak sembuh
disebabkan umur yang sudah tua. Beliau telah meninggalkan wasiat dan
mencalonkan nama Saidina Umar al-Khattab sebagai khalifah bagi mengelakkan
wujud sekali lagi perpecahan dalam umat Islam. Khalifah Abu Bakar al-Siddiq
meninggal dunia pada 22 Ogos 634 Masihi pada usia 61 Tahun dan dikebumikan di
Masjid an-Nabawi, Madinah bersebelahan makam Nabi Muhammad s.a.w..[3]
Pemerintahan
Khalifah Umar al-Khattab r.a (634 – 644 Masihi):
Pada 22 Ogos 634
Masihi, Khalifah Abu Bakar meninggal dunia. Pada hari yang sama, Saidina Umar
al-Khattab memasuki pejabat pentadbiran khalifah sebagai khalifah kedua
pemerintahan Negara Islam. Saidina Umar al-Khattab terkenal sebagai seorang
pemuda yang berani, tegas, berterus-terang dan mempunyai pemikiran yang tajam
serta berketurunan Bani Adi. Khalifah Umar al-Khattab merupakan khalifah yang
dilantik dengan kaedah mengusul seorang calon. Selepas wafatnya Khalifah Abu
Bakar al-Siddiq, pencalonan Saidina Umar al-Khattab dibawa ke Majlis Syura dan
melalui musyawarah, para sahabat dan ahli lembaga Majlis Syura mempersetujui
pelantikan Khalifah Umar al-Khattab dan menerima baiah daripada umat Islam
tanpa bantahan. Pemerintahan era Khalifah Umar al-Khattab merupakan
pemerintahan separa ketenteraan. Ini kerana, Khalifah Umar al-Khattab sangat
berhati-hati bagi mengelakkan masalah dalam Negara akan berulang. Oleh itu,
Khalifah Umar al-Khattab telah menempatkan pasukan tentera di kawasan jajahan
takluk Islam dan memperbaharui perjanjian diplomatik dengan kuasa-kuasa luar. Beliau
telah membahagikan jajahan takluk Islam kepada beberpa wilayah yang ditabir
oleh seorang Wali (Gabenor Wilayah). Empayar Islam dibahagikan kepada wilayah
Mekkah dan Madinah (Jajahan Arab), wilayah Basrah dan Kufah (Jajahan Iraq),
wilayah Jazirah (Jajahan Tigris Euprates), wilayah Syria, Ilya’ dan Ramlah
(Jajahan Palestin), Mesir Utara dan Mesir Selatan (Jajahan Mesir) dan wilayah
Khurasan, Azerbaijan dan Fars (Jajahan Parsi). Di setiap wilayah, dibentuk
daerah-daerah (100 daerah) yang ditadbir oleh seorang Amir. Di peringkat
wilayah, diwujudkan jawatan seperti Katib (Ketua Setiausaha), Khatib Diwan
(Setiausaha Tentera), Syahibul Kharaj (Pemungut Hasil), Syahibul Ahdath (Ketua
Polis), Syahib Baitulmal (Pegawai Harta) dan Qadi (Ketua Hakim). Setiap jawatan
dilantik secara bertulis dan mengikut undang-undang kerajaan. Khalifah Umar
juga menubuhkan Jabatan Penyiasatan untuk menyiasat aduan kesalahan para
pegawai negeri, memperkenalkan sistem kementerian awam, serta membuat peraturan
penting seperti tidak membenarkan pegawai kerajaan terlibat dalam aktiviti
perniagaan. Khalifah Umar al-Khattab juga membina dua terusan untuk
menghubungkan wilayah Basrah dan sungai Tigris iaitu sungai al-Ubullah dan
sungai Ma’qil. Ini membantu kepada kemajuan pertanian dan air minuman di
seluruh wilayah Basrah yang baru dibina. Khalifah Umar juga membentuk polisi
untuk mengambil balik tanah-tanah rampasan daripada tentera dan dijadikan hak
milik Negara (rakyat). Sumber pendapatan Negara juga ditingkatkan dengan
memperkenalkan cukai jizyah, kharaj, zakat dan usyur. Mata wang turut
diperkenalkan dan urusan perdagangan turut dikawal dengan baik. Khalifah Umar
turut menjalankan beberapa pembaharuan seperti menubuhkan pentadbiran tanah
rampasan baru, pembesaran sempadan seperti Basrah dan Kufah, membaik pulih dan
membesarkan Masjid a-Haram (Kaabah), Mekkah dan Masjid al-Nabawi, Madinah pada
638 Masihi. Beliau juga memberi arahan untuk member layanan yang baik kepada
orang Krisitian dan Yahudi seperti hal penempatan dan pemilikan tanah. Khalifah
Umar al-Khattab juga merupakan pelopor
ilmu Fiqh. Pada 641 Masihi, beliau menubuhkan Baitulmal, institusi
perbendaharaan dan memulakan pembayaran bantuan kewangan tahunan kepada umat
Islam. Setahun kemudian, beliau memberi bantuan kewangan kepada orang miskin,
asnaf dan warga tua bukan Islam dalam Negara. Khalifah Umar al-Khattab juga
menjalani hidup yang biasa untuk mendekati orang miskin dan sering menyamar
berjalan-jalan pada waktu malam. Pada 638 Masihi, setelah 4 tahun sebagai
khalifah dan 17 tahun Hijrah, beliau membentuk Kalendar Islam pertama bermula
Hijrah Nabi Muhammad s.a.w. dari Mekkah ke Madinah. Khalifah Umar al-Khattab
juga telah melawat Palestin (Jerusalem) pada 637 Masihi dan menunaikan solat di
tempat yang sekarang dikenali sebagai “Dome of the Rock” (kubbat es sakhra).
Khalifah Umar al-Khattab juga telah berjaya mengatasi masalah Musim Panas di
Tanah Arab pada 638 Masihi dan Penyakit di Syria dan Palestin pada 639 Masihi.
Pada 31 Oktober 644 Masihi, Khalifah
Umar al-Khattab telah dibunuh oleh Abu Lulu (Piruz Nahavandi) seorang hamba
Parsi atas sebab dendam penaklukan Islam di jajahan Parsi. Tiga hari kemudian
iaitu pada Rabu, 3 November 644 Masihi Khalifah Umar al-Khattab meninggal dunia
dan sebelum itu melantik 6 para sahabat iaitu Abdur Rahman bin Auf, Saad bin
Abi Waqas, Talhah bin Ubaidullah, Uthman bin Affan, Ali bin Abi Talib dan
Zubair bin al-Awwam untuk memilih seorang khalifah di antara mereka. Khalifah
Umar al-Khattab dikebumikan di Masjid al-Nabawi, Madinah bersebelahan makam
Nabi Muhammad s.a.w. dan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq.[4]
Pemerintahan
Khalifah Uthman bin Affan r.a. (644 – 656 Masihi):
Khalifah
Umar al-Khattab ketika nazak telah mengusul sekumpulan calon dengan membentuk
sebuah pasukan yang terdiri daripada 6 orang sahabat untuk memilih khalifah
seterusnya di kalangan mereka. Khalifah Umar al-Khattab meminta selepas
kewafatannya, pasukan itu akan membuat keputusan terakhir dalam masa 3 hari dan
pada hari ke-4, khalifah baharu akan mengangkat sumpah. Musyawarah dijalankan
di antara mereka dan pengundian ditentukan melalui undian paling tinggi. Talhah
bin Ubaidullah tidak dapat hadir ke Madinah manakala Abdul Rahman bin Auf
menarik diri untuk menjadi orang tengah dan menemuduga semua calon secara
berasingan bagi menentukan undi. Saidina Ali bin Abi Talib tidak memberi
jawapan semasa ditanya dan Saidina Uthman bin Affan mengundi Saidina Ali bin
Talib. Zubair bin al-Awwam pula mengundi Saidina Ali bin Abi Talib atau Saidina
Uthman bin Affan. Akhir sekali, Saad bin Abi Waqas mengundi Saidina Uthman bin
Affan. Ini menjadikan Saidina Uthman bin Affan mendapat kelebihan undi seterusnya
dibaiah sebagai khalifah yang ketiga dalam pemerintahan Khulafa al-Rasyidin.
Semasa memerintah, Khalifah Uthman bin Affan tidak mengeluarkan bantuan
kewangan dari baitulmal untuk kegunaan peribadi atau untuk menerima gaji kerana
beliau memiliki kekayaan serta sumber ekonomi yang banyak. Khalifah Uthman bin
Affan menerima hadiah dan membenarkan ahli keluarganya menerima hadiah daripada
orang ramai. Khalifah Uthman juga menggunakan sepenuhnya kewangan negara untuk
pembaharuan ekonomi dan menjadikan masyarakat Islam dan bukan Islam dalam
empayar pemerintahan Khulafa al-Rasyidin mengecapi kemakmuran ekonomi. Dalam
bidang ketenteraan, kuasa tentera diberikan dengan penuh kepercayaan kepada
penyokongnya seperti Abdullah ibn Aamir, Muawiyah I dan Abdullah ibn Saad ibn
Abi as-Sarah. Kesannya, jajahan takluk Islam meluas sehingga ke Sindh,
Pakistan. Pada 649 Masihi, Khalifah Uthman bin Affan memberi kebenaran kepada
Muawiyah untuk membentuk pasukan tentera laut seterusnya mengalahkan tentera
Byzantine dalam Perang Masts pada 655 Masihi yang membuka jalan ke
Mediterranean. Pada 6 tahun pertama pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan,
Sepanyol telah diserang melalui kawasan pantai Andalus. Begitu juga penaklukan
semula kawasan Parsi seperti Fars, Kerman, Sistan dan Khurasan yang membuka
jalan kepada penaklukan Afghanistan. Sekitar 654 Masihi, muncul propaganda anti kerajaan khalifah di
Mesir untuk menjatuhkan Khalifah Uthman bin Affan dan memberontak untuk menggantikannya
dengan pemerintahan Khalifah Ali bin Abi Talib. Alasan pemberontakan ini adalah
disebabkan oleh pemilikan hak milik tanah di Iraq. Seramai 1 ribu orang dari Kufah,
Basrah dan Mesir dihantar ke Madinah dengan arahan untuk membunuh Khalifah
Uthman bin Affan dan menjatuhkan kerajaan. Pada 20 Julai 656 Masihi, para
pemberontak memasuki rumah Khalifah Uthman bin Affan dan membunuh beliau tanpa
dan lewat disedari oleh para penyokongnya. Khalifah Uthman bin Affan
dikebumikan di Jannat al-Baqi berhampiran Masjid al-Nabawi di Madinah.[5]
Pemerintahan
Khalifah Ali bin Abi Talib r.a (656 – 661 Masihi):
Khalifah
Ali bin Abi Talib menjadi khalifah pada waktu berlakunya kekecohan dalam
sejarah Islam atau dipanggil Fitnah (Perang Saudara). Saidina Ali bin Abi Talib
merupakan sepupu dan menantu kepada Nabi Muhammad s.a.w.. Saidina Ali bin Abi
Talib adalah seorang yang alim, berpegang teguh kepada ajaran al-Quran dan
Sunnah serta menyertai peperangan menentang kesalahan umat Islam atas sebab
tugas agama. Pembunuhan Khalifah Uthman bin Affan bermaksud golongan
pemberontak harus memilih khalifah baharu. Kaedah pemilihan ini adalah melalui
pengusulan oleh sekumpulan masyarakat iaitu para pemberontak yang terdiri
daripada beberapa kumpulan. Para pemberontak memilih Saidina Ali bin Abi Talib
tetapi menolak tawaran tersebut atas sebab beliau sedar para penyokong kuatnya
adalah golongan pemberontak. Umat Islam berhimpun di Masjid al-Nabawi untuk
memilih khalifah dan atas pujukan dan desakan para sahabat, Saidina Ali bin Abi
Talib bersetuju untuk menerima jawatan khalifah yang keempat dan dibaiah.
Semasa memerintah, Khalifah Ali bin Abi Talib telah menghapuskan jawatan
gabenor wilayah kecuali Muawiyah I yang memerintah jajahan Mediterranean Timur.
Malahan Muawiyah I mahu Khalifah Ali bin Abi Talib untuk menghukum pemberontak
yang telah membunuh Khalifah Uthman bin Affan. Muawiyah I adalah keturunan Bani
Umayyah dan merupakan sepupu kepada Khalifah Uthman bin Affan. Perundingan
antara Muawiyah I dan Khalifah Ali bin Abi Talib telah gagal dan menyebabkan
tercetusnya Perang Jamal sekitar 656 Masihi seterusnya Perang Saudra (Fitna)
yang merupakan berakhirnya kesatuan dalam ummah Islam yang pertama. Khalifah
Ali bin Abi Talib meneruskan usaha untuk menuntut taat setia tetapi ditolak
oleh Muawiyah I. Akhirnya, tercetus Perang Siffin pada tahun 657 Masihi. Namun,
akhirnya berdamai dan menubuhkan Majlis Tahkim (persidangan timbang tara dan
helah Muawiyah). Ini menyebabkan penyokong Khalifah Ali bin Abi Talib
meninggalkan beliau dan menggelar diri mereka sebagai golongan Kawarij.
Khalifah Ali bin Abi Talib telah mengembalikan semula semua tanah-tanah yang
diambil dari pemiliknya dan melaksanakan pemusatan kuasa ibu Negara ke atas
pendapatan wilayah serta keadilan dalam pemberian cukai kepada umat Islam.
Beliau menggunakan semua hasil baitulmal untuk kegunaan masyarakat dan mengelak
isu pilih kasih termasuklah adiknya sendiri, Aqil bin Abu Talib. Pada 27 Januari
661 Masihi, Khalifah Ali bin Abi Talib diserang oleh seorang Kawarij bernama
Abdul Rahman bin Muljam[6]
ketika sedang menunaikan solat Subuh di Masjid Kufah dan meninggal dunia 2 hari
kemudian pada 29 Januari 661 Masihi dan dikebumikan di Masjid Ali, Najaf, Iraq.
Kesimpulan:
Selepas
kewafatan Khalifah Ali bin Abi Talib, pemerintahan khalifah diberikan kepada
anak sulungnya, iaitu Hasan bin Ali tetapi dipaksa untuk berdamai dan
menyerahkan kuasa pemerintahan khalifah kepada Muawiyah I. Bermula daripada peristiwa
ini, berakhirlah pemerintahan Khulafa al-Rasyidin yang dianggap sebagai
satu-satunya pemerintahan awal demokrasi dalam sejarah Islam. Muawiyah I
menjadikan pemerintahan khalifah bertukar menjadi pemerintahan sekular atau
kesultanan. Di bawah pemeritahan Bani Umayyah, sistem demokrasi yang diamalkan
semasa pemerintahan Khulafa al-Rasyidin diganti kepada sistem monarki berpusat
semasa Khalifah Abdul Malik bin Marwan memerintah. Tidak dapat dinafikan,
pemerintahan Khulafa al-Rasyidin merupakan titik tolak dan kesinambungan
daripada pemerintahan awal kerajaan Islam di era Nabi Muhammad s.a.w..
Pemerintahan Khulafa al-Rasyidin merupakan sebuah pemerintahan yang menjulang
keagungan pemerintahan Islam dari segi politik, sosial, ekonomi dan ketenteraan
yang menjadi ikutan dan contoh kepada pemerintahan khalifah Islam yang
seterusnya.
Singkatan:
1.
s.w.t
: Subhanahu Wa Ta'ala (Arabic: سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى) bermaksud “Allah Yang Maha
Suci dan Maha Tinggi”
2.
s.a.w
: Sallallahu Alaihi Wasallam (Arabic: صلى الله عليه و سلم) bermaksud
“Sejahteralah ke atas baginda”
3.
r.a
: Radia Allahu 'anha (Arabic: رضي الله عنه) bermaksud “Semoga Allah Ridha
kepadanya”
Nota
Hujung / Rujukan:
[1]An-Najmi, Mahmood Mohd.Taib. Sejarah Tamadun Islam.
Kuala Lumpur: Pustaka Aman Press, 1971.
[2] Yahya, Mahyuddin Hj. Tamadun
Islam. Kuala Lumpur : Fajar Bakti, 1998.
[3]
Mahdi Shuid, Sazlina Othman dan
Arjuna@Mohd. Noor Yunus. Sejarah Islam. Selangor: Pelangi, 2016.
[4]
Mahdi Shuid, Ustaz
Rumaizuddin Ghazali dan Hazlina Mansor. Teks Pra-U STPM Tamadun Islam.
Perak: Pearson Longman Malaysia, 2006.
[6] Mahdi Shuid, Ustaz
Rumaizuddin Ghazali dan Hazlina Mansor. Teks Pra-U STPM Tamadun Islam.
Perak: Pearson Longman Malaysia, 2006.
No comments:
Post a Comment