KERTAS SOALAN SEJARAH 940/4 STPM 2019
HURAIAN TEMA KERJA KURSUS SEJARAH
940/4
SIJIL TINGGI PERSEKOLAHAN
MALAYSIA 2019
TEMA
1 : SEJARAH SUKAN
Aktiviti
sukan bermula bermula sejak kewujudan manusia namun ia mungkin dilihat dalam
konteks dan motif berbeza. Secara
asasnya sukan merupakan manifestasi manusia dalam mendekatkan diri mereka
terhadap alam semulajadi dan persekitaran. Sukan
membabitkan asas kemahiran manusia yang dikembangkan dan dilatih bagi
meningkatkan kemahiran itu sendiri. Kepentingan
sukan kepada manusia memang tidak dapat dinafikan. Setiap masyarakat mempunyai
tradisi masing-masing dalam kegiatan bersukan. Sukan dalam sesebuah masyarakat
itu muncul dalam bentuk kegiatan riadah ataupun kegiatan yang bersifat
pertandingan. Selain
itu, kegiatan sukan dalam setiap masyarakat mengalami perkembangan dan
pembaharuan. Kajian
sejarah sukan meneliti amalan bentuk-bentuk kegiatan sukan tersebut. Dalam
konteks Masyarakat Malaysia tradisi bersukan telah wujud sejak lama. Setiap
masyarakat Malaysia - Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dan kaum-kaum lain
yang ada di negara ini memiliki pelbagai bentuk kegiatan sukan yang diwarisi
secara turun temurun. Contohnya,
kaum Cina terkenal dengan wusyu, karate dan tenis meja manakala masyarakat
Melayu terkenal dengan sepak takraw dan silat. Sejarah
sukan juga mengidentifikasikan bentuk-bentuk kegiatan sukan yang ada itu di samping
meneliti kemunculan bentuk kegiatan sukan yang baru dalam sesebuah masyarakat. Di
negara kita misalnya, sejak awal abad ke-20, pelbagai bentuk sukan baru yang
muncul setelah ianya di bawa masuk pada zaman penjajahan. Contohnya, sukan bola
sepak, bola keranjang, karate, olahraga dan sebagainya. Bentuk sukan yang baru
diperkenalkan ini kemudiannya menjadi kegiatan yang popular dan diamalkan
secara meluas dalam masyarakat kita. Sejarah
sukan meneliti bagaimana bentuk kegiatan sukan itu muncul, diamalkan dan berkembang
dalam masyarakat. Kajian
juga boleh dilakukan terhadap individu-individu yang berjasa dalam sukan
seperti ahli sukan mahupun pemimpin persatuan sukan. Selain
itu, kajian terhadap institusi sukan di pelbagai peringkat juga boleh dijadikan
sebagai sebahagian dari subjek kajian.
TEMA
2 : SEJARAH EKONOMI
Ekonomi
merupakan aspek yang tidak boleh dipisahkan dari kehidupan manusia sejagat.
Tema ini mencakupi ruang lingkup penelitian yang amat luas sama ada di
peringkat lokal, nasional mahupun global. Antara
aspek yang boleh diteliti termasuklah dasar ekonomi, pelaksanaan dan kesannya
terhadap sesebuah rantau, negara, negeri serta unit-unit yang lebih kecil
seperti daerah dan kampung. Di samping itu, tema ini juga meliputi kegiatan-kegiatan
ekonomi yang melibatkan perkembangan manusia. Antaranya
termasuklah perdagangan, perindustrian, pertanian, perniagaan sama ada dalam
konteks tradisional mahupun moden. Turut boleh diteliti termasuklah tokoh-tokoh
ekonomi meliputi golongan pemikir, ahli-ahli perniagaan serta usahawan besar
kecil dan sederhana. Keluwesan
tema ini juga boleh diperkembangkan melalui kajian terhadap sistem ekonomi
antarabangsa serta hubungan ekonomi antara negara sama ada dalam kerangka
regional, multi lateral serta bilateral. Kajian
mengenai tema ekonomi juga boleh meliputi isu-isu ekonomi diperingkat global
mahupun nasional. Antaranya termasuklah pertumbuhan dan pembangunan, agihan
pendapatan, taraf hidup, guna tenaga, pengangguran, kemiskinan, inflasi dan
sebagainya. Pertumbuhan, perkembangan dan pembangunan ekonomi dari tradisional
ke moden melahirkan pelbagai institusi ekonomi yang menjadi teras dan trend
dalam pembangunan ekonomi. Justeru, kajian ke atas institusi-institusi ekonomi
juga boleh menjadi sebahagian dari cakupan tema ini.
TEMA
3 : SEJARAH TEMPAT
Keluasan
bidang kajian sejarah tidak membataskan skop penelitian pengkaji terhadap
pendekatan tematik semata-mata. Kajian
yang mengkhusus kepada aspek kajian kawasan (area studies) juga amat penting
malah seringkali menjadi fokus pengkaji. Sehubungan
itu, muncul kajian-kajian yang bersifat sejarah dunia, sejarah benua, sejarah
rantau, sejarah negara serta sejarah kawasan yang lebih kecil. Tema
sejarah tempat dapat dikategorikan dalam kelompok sejarah tempatan (local
history). Batasan kawasan termasuklah sebuah kampung, bandar tradisi, bandar
baru, atau kawasan/tapak. Antara
aspek pengkajian sejarah tempat meliputi asal-usul dan pembukaan serta perkembangan
sesebuah kawasan atau petempatan. Di
samping itu, skop kajian juga boleh diperluaskan dengan meneliti perkembangan
kawasan tersebut sebagai sebuah petempatan. Dalam aspek ini tumpuan kajian
berkait rapat dengan sesuatu kegiatan manusia dalam pelbagai bidang
kegiatannya. Contohnya,
Bukit Jugra, Kuala Kangsar, Kampung Baru Kuala Lumpur, Lukut, Taiping, Pasir
Salak, FELDA, FELCRA dan Iain-Iain petempatan yang ada signifikansi sejarah
masing-masing untuk diteliti.
TEMA
4 : SEJARAH KEHAKIMAN DAN PERUNDANGAN
Kehidupan
manusia yang teratur memerlukan kepada pedoman, peraturan dan hukum bagi
membolehkan wujudnya keselamatan, kesejahteraan dan keharmonian dalam
masyarakat berkenaan. Keperluan itu menjadi pendorong kepada berkembangnya
institusi dan sistem perundangan dalam kebanyakan masyarakat. Institusi
ini diberikan peranan bagi menyusun, menggubal atau mengkanunkan sesuatu
peraturan bagi menentukan atau menetapkan hukum atau undang-undang yang akan
dilaksana dan dikuatkuasa dalam negara berkenaan.Undang-undang
yang dikanunkan itu apabila hendak dilaksanakan memerlukan pihak yang
berperanan (hakim) sebagai pentafsir dan pemutus apabila timbulnya sesuatu kes
yang memerlukan kepada penyelesaian berdasarkan kepada undang-undang yang ada. Dalam
sistem pemerintahan tradisional di kebanyakan negara lazimnya tidak wujud
institusi perundangan dan institusi kehakiman yang khusus dan jelas. Di
Malaysia sebelum penjajahan misalnya, kuasa perundangan dan kehakiman bertumpu
pada Raja atau Sultan. Namun dengan berlakunya pemodenan pemerintahan baik
semasa zaman penjajahan Inggeris mahupun setelah negara kita mencapai
kemerdekaan, sistem berkerajaan moden termasuklah sistem kehakiman dan
institusi perundangan moden telah diperkenalkan. Sistem
negara moden yang berkembang itu membawa kepada pembahagian kuasa yang jelas
antara pelbagai institusi, iaitu Legisatif, Eksekutif dan Judisiari. Setiap
institusi ini diberikan autoriti yang jelas oleh perlembagaan negara - sebuah
dokumen utama yang menjadi asas kepada undang-undang bernegara bagi negara
kita. Perlembagaan memperuntukkan kuasa kepada Badan Legislatif / Perundangan
terdiri daripada Yang Dipertuan Agong, Dewan Negara dan Dewan Rakyat untuk
membuat undang-undang yang diperlukan. Undang-undang yang hendak dikanunkan itu
perlu melalui proses tertentu yang ditetapkan serta memerlukan kepada perkenaan
ketiga-tiga bahagian itu. Dalam
proses pembuatan undang-undang, Badan Eksekutif yang memegang kuasa memerintah
- diwakili Kabinet berhak mencadangkan apa-apa peraturan undang yang hendak
diperkenalkan untuk dikanunkan oleh Legislatif. Setelah undang-undang
dikanunkan, Badan Legislatif dan Eksekutif tidak lagi memainkan peranan utama,
kerana kuasa perundangan kini diperuntukkan oleh perlembagaan kepada Badan
Judisiari pula. Badan ini menerusi institusi kehakiman berkuasa mentafsir dan
mengaplikasikan perlembagaan dan undang-undang, khususnya apabila berkaitan
dengan kes-kes yang di bawa ke hadapan mereka. Di
negara kita kuasa menjalankan kehakiman terletak pada badan kehakiman. Kuasa
itu terbahagi kepada Mahkamah Agung, Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rendah: Sesyen,
Majistret, Juvenil dan Penghulu. Ketua Hakim Negara menjadi pentadbir
undang-undang yang tertinggi. Selain
dipengaruhi sistem perundangan dan kehakiman moden/barat - bidang kehakiman dan
perundangan juga masih dipengaruhi oleh sistem perundangan Islam. Kerana adanya
pengaruh Islam ini, dari segi perundangan, amalan di Malaysia adalah bersifat
dualistik. Ini dapat dilihat dari segi kewujudan institusi dan undang-undang
syariahnya. Perjalanan hukum kehidupan bagi orang Islam di Malaysia misalnya,
tertakluk kepada undang-undang keluarga Islam dan kuasa kehakimannya dipegang
oleh Mahkamah Syariah, Di
samping adanya undang-undang moden dan Islam serta badan pelaksananya, hukum
adat juga masih berlangsung dan berpengaruh dalam kehidupan masyarakat di
negara kita.
*UPDATE: KAJIAN, VIVA DAN FOLIO KERJA KURSUS STPM 2019
*UPDATE: KAJIAN, VIVA DAN FOLIO KERJA KURSUS STPM 2019
TERIMA KASIH KEPADA SEMUA PIHAK YANG TELAH TERLIBAT DAN MEMBERIKAN KERJASAMA PENUH KEPADA PARA PELAJAR SEPANJANG SESI KAJIAN. TANPA SOKONGAN DAN BANTUAN DARIPADA SEMUA SUDAH TENTU KAJIAN INI TIDAK DAPAT MEMBANTU PELAJAR MENDAPAT MARKAH YANG BAIK DALAM STPM SETERUSNYA DAPAT MENGHASILKAN TENAGA KERJA NEGARA UMUMNYA DAN DAERAH KHUSUSNYA DI MASA HADAPAN.
PEMBENTANGAN (VIVA) HASIL KAJIAN PELAJAR
VIVA 1: KG DESA BAJAU
VIVA 2: LDEO
VIVA 3: WISMA RAMAI-RAMAI
VIVA 4: KG TAMBISAN
PENGHANTARAN FOLIO DAN EVIDENS KERJA KURSUS SEJARAH
20 APRIL 2018
SEMOGA BERJAYA KEPADA PELAJAR-PELAJAR TINGKATAN 6 UPM SMK AGASEH SESI 2019 DAN SEBAGAI PENGALAMAN SEMASA DI MENARA GADING NANTI!
thank you sir 😊
ReplyDeletewelcome
ReplyDeleteLawalah tuan 👍
ReplyDeletetuanmu memang lawa :) all the best
DeleteHahahahahahhahaha lawa cikgu 🤣 semoga bermanfaat utk batch yg akn dtg hahaha
ReplyDeleteya. semoga bermanfaat juga untukmu :) all the best!
Delete