Soalan
2:
Terangkan faktor-faktor yang mendorong kemunculan Jepun sebagai kuasa maritim
pada abad ke-16 dan ke-17 Masihi.
Pendahuluan:
Masyarakat
maritim ialah masyarakat yang bergantung kepada aktiviti berasaskan kelautan.
Masyarakat ini terlibat dalam perdagangan, perikanan, pengumpulan hasil laut,
perkapalan, penerokaan, dan penjelajahan. Portugal merupakan negara Eropah yang
paling awal memulakan penerokaan dan pelayaran ke dunia luar bermula sejak abad
ke-3 Masihi. Pedagang-pedagang Jepun telah menjalinkan hubungan perdagangan
dengan China, Vietnam dan Korea. Di samping itu, pedagang Jepun juga
menjalankan kegiatan perdagangan dengan pelabuhan lain di Asia Tenggara.
Menjelang abad ke-16, Jepun mengamalkan dasar buka pintu dengan menggalakkan
kehadiran pedagang Barat ke negara tersebut. Kehadiran pedagang Barat
menyebabkan pedagang Jepun bangkit sebagai sebuah kuasa maritime di Asia.
Pelbagai faktor yang mendorong kemunculan Jepun sebagai sebuah kuasa maritime
pada abad ke-16 dan ke-17 Masihi.
Isi
1: Kedudukan Geografi
Kedudukan
geografi negara Jepun dikelilingi oleh beberapa pulau yang dikelilingi laut
telah menjadi faktor mendorong kemunculan Jepun sebagai kuasa maritim pada abad
ke-16 dan 17 Masihi. Antara pulau yang menjadi tumpuan masyarakat maritim di
Jepun ialah Kyushu, Shikoku, Hokkaido dan Honshu. Maka, kawasan pesisir pantai
ini dijadikan petempatan masyarakat Jepun. Lokasi petempatan yang berhampiran
laut menjadi asas kemunculan masyarakat maritime di Jepun. Memandangkan bentuk
muka bumi yang berpulau-pulau dan bergunung-ganang, maka banyak petempatan
penduduk Jepun didirikan di kawasan pesisir pantai dan terdedah kepada kegiatan
ekonomi yang berasaskan laut. Ini meletakkan asas bagi kemunculan masyarakat
maritime di Jepun. Jepun juga terletak di sebelah barat Lautan Pasifik dan di
sebelah timur pula ialah China, Korea dan Rusia yang menggalakkan aktiviti
perdagangan.
Isi
2: Perkembangan Perdagangan
Perkembangan
perdagangan juga menyumbang kepada kemunculan masyarakat maritim di Jepun.
Perkembangan perdagangan telah bermula sejak zaman Ashikaga lagi yang mana
perdagangan telah berkembang pesat di Jepun. Para pedagang Jepun menjalinkan
hubungan perdagangan dengan negara di rantau Asia Tenggara. Menjelang zaman
pemerintahan Tokugawa pula, hubungan perdagangan terjalin dengan China, Korea
dan Vietnam. Malahan, para pedagang asing seperti pedagang dari Portugal juga
datang ke Jepun. Hubungan perdagangan ini terus berkembang pada zaman Nobunaga
dan lebih ramai pedagang dari Portugal telah datang berdagang di Jepun. Pengasas
Kesyogunan Tokugawa iaitu Ieyasu (1603-1616), telah menerima kedatangan para
pedagang Portugis dan Belanda. Kedatangan pedagang asing ini telah membawa
kepada kemunculan masyarakat maritim di Jepun.
Isi
3: Teknologi Pelayaran
Kemajuan
pesat dalam teknologi pelayaran telah menyebabkan masyarakat maritim di Jepun
mampu untuk belayar hingga ke Korea, China dan Asia Tenggara. Kemajuan yang
dicapai dalam teknologi pelayaran dan pembinaan kapal juga menjadikan negara
Jepun berjaya muncul sebagai masyarakat maritim. Jepun melahirkan ramai pelayar
yang mempunyai kemahiran dalam ilmu pelayaran serta pengetahuan dalam ilmu
nautika, kartografi dan perkapalan. Menjelang abad ke-16, muncul pusat
pembinaan dan baik pulih kapal-kapal di Jepun. Masyarakatnya juga mempunyai
kemahiran dalam pembinaan kapal-kapal besar yang sesuai untuk pelayaran jauh.
Buktinya, kapal mohor merah Shuinsen merupakan kapal layar bersenjata yang
digunakan pedagang Jepun untuk belayar ke Asia Tenggara, Korea dan China pada
zaman Kesyogunan Tokugawa. Direkodkan, sebanyak 350 buah kapal Jepun melakukan
pelayaran ke luar negara antara tahun 1600 dan 1635.
Isi
4: Perkembangan Pelabuhan
Perkembangan
pelabuhan di Jepun juga merangsang pertumbuhan masyarakat maritim. Hal ini seiring
dengan perkembangan pesat perdagangan di Jepun dan kewujudan pelabuhan
entrepot. Antara pelabuhan entrepot terpenting pada abad ke-16 ialah Kyushu,
Nagasaki, Hokodate dan Shimoda yang juga menjadi tumpuan pedagang Jepun dan
pedagang luar negara. Menjelang pertengahan abad ke-16, kapal pedagang Portugal
berlabuh di pelabuhan Kyushu. Kehadiran mereka juga turut mendapat galakan
daripada golongan bangsawan Jepun. Para pedagang Jepun apada abad ke-16 telah
mengeskport perak, berlian, tembaga, pedang dan barang-barang lain. Jepun juga
mengimport sutera China dan produk-poduk Asia Tenggara seperti gula dan kulit
rusa. Aktiviti perdagangan yang bergiat rancak di pelabuhan-pelabuhan Jepun menggalakkan
lagi aktiviti maritim dalam masyarakat Jepun.
Isi
5: Dasar Maharaja dan Pemerintah Shogun
Seterusnya,
dasar maharaja Jepun yang mengamalkan dasar buka pintu turut menyumbang kepada
kemunculan masyarakat maritim di Jepun. Dasar ini juga telah menyebabkan
masyarakat maritim Jepun terdedah dengan pengaruh dari luar seperti Asia dan
Barat. Buktinya, menjelang akhir abad ke-16, pedagang dari Portugal menjalankan
aktiviti perdagangan dengan Jepun. Bukan itu sahaja, hubungan dengan Portugal
juga turut menyebabkan masyarakat maritim Jepun menerima teknologi baharu dari
Barat iaitu perkapalan. Era Hideyoshi, Jepun menjalinkan hubungan perdagangan
dengan China dan Korea dan mengawal pelabuhan Nagasaki mulai tahun 1587. Era
Shogun Tokugawa pula aktiviti perdagangan Shuinsen diperkenalkan iaitu pedagang
asing perlu memiliki mohor merah. Pada abad ke-17, banyak kapal Shuinsen
berdagang di Vietnam. Dasar Maharaja dan Pemerintah Shogun yang menggalakkan
aktiviti perdagangan telah merancakkan kegiatan maritim di Jepun.
Kesimpulan:
Kesimpulannya,
keterbukaan pemerintah Jepun yang menggalakkan kedatangan pedagang-pedagang
asing telah memberikan gambaran bahawa masyarakat maritim di Jepun bukanlah
masyarakat yang statik, sebaliknya mereka telah menerima unsur-unsur yang
positif sehingga mampu dapat menyesuaikan diri dengan bangsa asing. Namun
disebabkan ia tidak dapat dikawal telah memaksa pemerintah Kesyogunan Tokugawa
mengisytiharkan dasar tutup pintu sehingga aktiviti perdagangan luar dihadkan
di Pulau Deshima yang terletak di pelabuhan Nagasaki.
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeletetq
DeleteUmmmmapakah kemahiran dalam teknologi perkapalan dan perlayaran merupakan ciri ciri penting masyarakat maritim di jepun?
ReplyDeleteMungkin
DeleteTerbaik punya page,berguna sgt bila cikgu suruh buat essay,saya amik isi dasar maharaja Dan pemirintahan shogun..cikgu memuji saya.terima kasih
ReplyDeleteAbg fuck
DeleteGood page
Delete